Etiquetas

martes, 8 de octubre de 2013

UF2: Obtenció d'imatges digitals

UF1: Digitalització d'originals d'imatge

-ARXIVAMENT DE DADES
Supots òptics: CD, DVD, Bull-ray disc

CD(Compact disc): suport digital òptic, utilitzat per a emmagatzemar qualsevol tipus d'informació.
                                
DVD: format i suport d'emmagatzematge visual que va ser pensat per a gravar amb qualitat d'àudio i video, i després va ser usat per a guardar dades de tot tipus.



Blu-ray disc: format de disc òptic de nova generació de 12 cm de diàmetre per a video d'alta definició d'emmagatzematge de dades d'alta densitat.
 

Emmagatzematge portàtil: als portàtils, els discs durs i tots els dispositius solen ser més petits per que càpiguen dins de l'ordinador.

Emmagatzematge multimèdia: els discs durs que és una unitat que es pot connectar tant a l'ordinador com a la tv i es veurà com si fos un DVD, també poden gravar.



RAID: sistema d'emmagatzemtge redundat, són els dispositius que porten més d'1 disc dur.

Memòria USB: petit dispositiu de memòria flaix que es pot connectar directament a un port USB. Permet l'emmagatzematge de tota meva de fitxers.



Secure digital (SD): format de tarjeta de memòria, inventat per panasonic. Per càmere, PDAs, mòbils, videoconsoles...
dimensions: 32mm x 24mm x 2'1mm.

SSD (solid state drive): dispositiu d'emmagatzematge de dades que utilitza 1 memòria no volàtil, com la flash, o memòria volàtil com l'SDRAM.




  

-DIGITALITZACIÓ D'IMATGES


Com digitalitzar imatges (Escànner)? 
1-Obrir controlador del escànner.
2-Col·locar el original en el cristall.
3-Donar al botó de vista preliminar.
4-Seccionar mostra imatge.
5-Indicar mida de la reproducció.
6-Indicar model de l'original (color, escala de grisos, b/n).
7-Assignar els ppp del nostre càlcul
8-Ens sortirà automàticament el pes de l'arxiu
9-Donar al botó escanejar.
10-Guardar les imatges.

- CÀLCUL DE RESOLUCIÓ DE DIGITALITZACIÓ : calcular volum d'arxiu.

1-Es calculen les pulgades
2-Es calculen els pixels (pulgades x els ppp)= píxels
3-Es calcula els píxels totals de la imatge.
4-Pixels totals x (1, 8 o 24) segons la imatge = bits
5-Dividir per 8 = bytes
6-Dividir per 1024= KB

Exemples:







- PARÀMETRES DE DIGITALITZACIÓ D'IMATGES


-Originals de la imatge, poden ser opacs i transparents.

-Rang de tons, poden ser de línia, escala de grisos i a color.
-Resolució òptima d'escannejat.
-Factror d'escalat.












- IMATGES BASADES EN PIXELS


Formats d'imatge digital:

Segons la descripció informàtica
Vectorials
Mapa de bits
Metafitxers

Segons la comptabilitat amb diverses aplicacions
Natius o propis
Compatibles

Segons la compressió de la informació
Sense pèrdua
Amb pèrdua


Compressió d'imatges: sense pèrdua i amb pèrdua.

















- TIPUS DE MONITORS I CARACTERÍSTIQUES.

CRT: Tub de rajos catòdics


Els monitors CRT funcionan amb RGB. Són els monitors grans (ordinadors de sobretaula).
Utilitzen un canó que llençen contra la pared de fòsfor, uns electrons. Aquests xocs produits són els que donen forma a la imatge.
Els monitors CRT han sigut utilitzats desde els primers televisors en blanc i negre. Es poden distinguir d'altres monitors a simple vista perque són molt voluminosos i alguns tenen la pantalla corba.
Tecnología de màscara d'ombra --> placa metàl·lica amb petits forats en els quals es col·loquen els llumins de color, normalment de forma triangular que es col·loca desrpés del vidre de la pantalla.
Aquesta tecnología és la utilizada en els monitors CRT actuals.
Tecnología de reixeta d'obertura --> Creada per Sony. Permetia que la pantalla fos plana. Utilitza làmines verticals.

Avantatges :
- Permeten una quantitat de colors molt gran .
- No hi ha moire vertical en les de reixeta d'obertura.
- Resolució ajustable .
Desavantatges :
- Gran mida .
-Els camps elèctrics i els imants distorsionen la imatge .
-Es poden veure línies blanques molt fines que creuen el monitor horitzontalment.
-Necessiten ajustos per part de l'usuari per oferir una bona imatge .

Connectors :
Els monitors CTR solen comptar amb dos connectors , el VGA de 15 pins per ser connectats a l'equip i un connector de 3 potes per proveir d'electricitat .
El futur : 
Els CTR desapareixeran.


LCD: (Monitors de Cristall Líquid)


Són considerats per a molts, indispensables per als ordinadors. Ocupen menys espai, consumeixen menys energia i són més confortables per a la vista.
Les pantalles de LCD estan formades per un material denominat cristall líquid. Les molècules de aquest material són distribuides entre dos llàmines transparents polaritzades. Aquesta polarització és orientada de manera diferent en les dos làmines, com si formesin un àngle de 90º.  És com si una llàmina revesi polaritzció oritzontal i l'altre polarització vertical.
Les molècules de cristall lúiqid poden orientar la llum. Quan una imatge es mostra en un monitor LCD, elements elèctrics presents en les llàmines generen camps magnètics que indueixen al cristall líquid i guia la llum que entra a la font lluminosa per formar el contingut visual.
En les pantalles monocromàtiques (rellotges, calculadores...), les molècules asumeixen dos estats : transparents (la llum pasa) i opac (la llum no pasa). Per a pantalles que mostren colors, diferents tensions i filtres que treballen sobre la llum blanca son aplicats a les molècules.
La llum del dispositiu, pot vindre dels focus especials (com fluorescents) o leds.

Alt cost, àngle limitat de visibilitat, brillantor limitada, baix temps de resposta de píxels i conté mercuri.


Pantalla de Plasma

És un dispositiu de pantalla plana que habitualment es utlitzat en televisors de gran format (37-70pulgades). Un desavantage és l'alta quantitat de calor que desprenen.

Consta de moltes celdes diminutes situades entre dos panels de cristall que contenen una mescla de gasos nobles (neón i xenón). El gas de les celdes es converteix elèctricament en plasma, el qual provoca que una substància fosforescent emiteixi llum.

Les pantalles de plasma son brillants, tenen una amplia gama de colors que poden fabricar-se en tamanys bastant grans.
Tenen una lluminància molt baixa a nivell de negres, creant un negre que resulta més deseable per a veure pel·lícules.
El consum elèctric pot variar en gran medida depenen de el que s'estigui veien.
Les escenes brillants necesesitaran una major energía que les escenes oscures.
Els temps de vida de l'última generació es de 30 anys, a 8 hores per dia.

Tenen un angle molt bó de visió. No contenen mercuri, els colors són més suaus als ulls dels èssers humans, major nombre de colors i més reals i contrast alt.


LED

Les avantatges del LED, permeten retroil·luminar porcions petites de la pantalla en lloc de franges senceres. Com aconsegueix una il·luminació major i més independent i es millora el contrast real de la imatge. Redueix el consum elèctric, ofereix un major respecte per el medi ambient i una reducció en el gruix dels monitors.
Augmenta el contrast dinàmic, maneig més depurat de la llum per zones i processament de color, amb negres i blancs de  major intensitat i grisos profunds, tot resulta en imatges vibrants i fluïdes
.
Els monitors amb tecnología LED ademés són extrafins, con espores (20mm aprox.) el qual fa que aquests siguin més lleugers i ocupin encara menys espai.
És a dir, són de major qualidad, gasten menys energía i ajuden a cuidar el medi ambient i presenten millor imatge que un LCD.


Monitors DLP

Es basa en un semiconductor òptic (Digital Micromirror Device, és un microinterruptor extremadament exacte que permeteix modular digitalment la llum mediant millos de miralls microscòpics dispusats en un colector rectangular. Cada un dels miralls està separat de la seva veïna ments de 1 micró. Aquests cristalls són capaços de activar-se milers de vegades per segon i s'utilitzen per dirigir la llum fins a un espacia específic d'un pixel.
La durada de la sincronització de encés/apagat determina el nivell de gris que mostra el pixel.






- MAQUINARI DE CAPTACIÓ D'IMATGES

Digitalització : Conversió i separació electrònica d'arxius o d'imatges.


Hi ha 2 tipus d'escàners:
- Escàners de tambor o cilindric : Constituït per un cilindre transparent sobre el qual es posen els originals flexibles transparents i opacs. Una llum blanca il·lumina una petita zona de l'orginal.
Existeixen escàners de tambor horitzontals (eix paralel al terra) i verticals (eix perpendicular al terra).
La exploració es realitza per línies en el sentit vertical a través de seguir el perímetre del clindre mediant la seva rotació i una vegada analitzada una linia permetral pasa a la següent amb un desplaçament horitzontal del capçal.
Digitalització de orginials transparents : la font de llum es desplaça per l'interior del cilindre sincronitzada amb el capçal d'exposició.


- Escàner pla: De menor resolució, el original es coloca en una base de cristall. Són els de sobretaula. Estàn constituïts per una superificie plana i transparent sobre la que es coloca l'original. Una llum lineal blanca il·lumina una línia de l'original. L'imatge reflexada de l'original incideix sobre la matriu linial de CCD.
Es poden digitalitzar imatges analògiques sobre suports com opacs, transparents, flexibles, rígids i en 3 dimensions.
Tecnologia associada a la majoria dels escànners plans és la de : Rasterització amb matrius linials de CCD.
Els programes OCR (reconeixement òptic de caràcters) utilitzen un escànner per introduir texts a l'ordinador. Digitalitzen les pàgines de text reconeixent els caràcters en la imatge i convertint-los a un format de text que pot ser tractat amb un processador.



Càmeres digitals

Les càmeres digitals substitueixen el material sensible per una matriu que captura la imatge per a ser posteriorment almacenada en la propia memòria de la càmera.
Tenen unes pantalles de quars líquid (LCD) que visualitzen prèviament la captura de la imatge.

Estructura:

- Objectiu: Pot ser intercanviable o formar part de l'estructura de la càmera (fix). 
- Diafragma: element mecànic que regula el diàmetre de apertura de l'objectiu, permeten que passi més o menys la llum.
- Conjunt de lents: permet enfocar la imatge que està a diferents distàncies (zom).
- Matriu de captació: captura la imatge.




En la Resolució, les càmeres digitals es solen expressar amb la quantitat de píxels que te la imatge. Normalment s'indica en Megapíxels (milions de píxels)

Tipus de Càmeres:
- Càmeres instantànies ( permeten capturar imatges reals diverses, amb tota la varietat de prestacions i possibilitats).
- Càmeres de estudi (Ofereixen una elevada qualitat, comparable amb els escànners, que permeten la captura precisa de documents o elements que poden romandre quiets.

                                   
                     Càmera instantània                                            Càmera de estudi

                                                       Càmeres de Video

                                               

Dispositius de captació

Sensor CCD (dispositiu de càrrega acoblada), és un circuit integrat que conté un nombre determinat de condensadors enllaçats o acoblats. Cada sensor pot transferir la seva càrrega elèctrica a un o més condensadors que estan al seu costat en el circuit integrat.
És un conjunt de cel·les de compte de fotons que forme una matriu de punts caàç de mesurar la quantitat de llum arribada a cadascun d'aquests. De manera que es pot generar una imatge digitalitzada.
Les càmeres digitals de vídeo i de fotos, així com alguns telescopis, incorporen sensor CCDs.
Alternativa digital als CCD = CMOS, utilitzats en algunes càmeres digitals i en la majoria de Webcam.

Equips de captació d'imatge, són els que capten la imatge digital a partir d'un orginal físic.
Per aconseguir-ho utilitzen la tecnología CCD que transforma la llum captada en senyal elèctrica.
Tipus de CCD i captació:

- Matriu unitària: un CCD, capta un pixel.
- Array o filera: varis CCD, capta una línia de pixels.
- Matriu completa: varis CCD, capta tots els píxels.


Interpolació

El que fa es "inventar-se" píxels per augmentar la resolució, però partint de la qualitat de la imatge inicial.
La imatge interpolada guardarà la qualitat de la inicial però no es visualitzaran els píxels.

Proximitat: el nou píxel es genera igual al del seu costat.
Bilinieal: el nou píxel es genera en base al dels seus dos costats.
Bicúbica: el nou píxel es genera en funció dels pixels que l'envolten.

Interpolació amb el Ps:






- BIBLIOTECA DE COLORS

Hi ha dos tipus : Les cartes de tons i els Pantone.


Les cartes de tons: Sistemes no homologats. Ordenen tons de base a la aportació del color. La validesa de tons representats està en funció de :
- tipus de suport (mate, brillant, plastificat...)
- Ganancia de punt
- Tipus de punt i lineatura
- gama de tinta utilitzada
- ordre de tirada
- Ajust de màquina de impressió
- Influència de tons circumstants

El color base és el color groc, agrupant-se els tons per aportacions d'aquest color. En el sentir horitzontal hi ha un augment de l'adaptació del cian i en el vertical del magenta.


Els Pantone (llibres de colors): Sitemes NO homologats. Quan estan en formats digitals, són sistemes homologats i reconeguts en diferents àmbits que determinen i classifiquen en tons.


                                    




- CONVERSIONS DE MULTICOLOR



R________C

G________M
B________Y

Passar de RGB a CMY o a l'invers:

70R
45G    (A escala de 100, en el CMY es posa el número que falta fins arribar a 100).
35B      

És a dir-->  30C
                    85M
                    65Y
Si hagués K (color negre) s'hauria de convertir a color.Es suma als CMY el nombre que ens donen de negre. Després posem als colors RGB el nombre que ens falta per arribar a 100, però, hem de fer una regla de tres, en escala de 255 per aconseguir realment els RGB. És a dir:


60C          80C        20R         
10M          30M       70G         -->Regla de tres a escala 255.
20Y           40Y        60B                 
20K

RGB ---- RGB (real)

100_______255
20(R)_____x          =  51 , etc.   Resultat:  51R
                                                                     178G
                                                                     153B




- MODELS DE COLOR
Activitat amb Ps :


Imatge Original 




CMYK



Escala de Grises


Duotono


Monotono





Indexado 


Tritono





- EL COLOR

Per aconseguir una imatge a color i utilitza les anomenades:


-Sintesis aditiva (colors llum) --> RGB. Que es veuen en un monitor.





-Sintesis substractiva (colors pigment) --> CMYK. Que permeten imprimir una imatge.








No hay comentarios:

Publicar un comentario